Instagram 101: Zo vergroot jij jouw netwerk zo organisch mogelijk | LIEF MEDIA
Dienstverlening en advies op het gebied van o.a. all things social media, SEO en contentcreatie.
lief media, contentcreator, seo, seo expert, tekstschrijver, blogger, social media expert, social media advies, webteksten, blogservice, social media, zoekmachine optimalisatie, copywriter, google analytics, wordpress, content creatie, online content, online marketing, contentcreatie, dordrecht, zuid holland
399
post-template-default,single,single-post,postid-399,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.4.1,vertical_menu_enabled,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
instagram

Instagram 101: Zo vergroot jij jouw netwerk zo organisch mogelijk

Instagram is hèt visuele platform om jouw website, product of bedrijf online op de kaart te zetten. Met de volgende tips en tricks help ik je het meeste uit jouw zakelijke Instagram account te halen en jouw netwerk op een zo organisch mogelijke manier te vergroten.

Creëer en plan je content

Plan, plan, plan! Voorkom weken van radiostilte door gebrek aan content of ideeën door vooruit te plannen. Bedenk van tevoren alvast welke boodschap je naar buiten wilt brengen, welke content voor jouw gekozen doelgroep het meest aantrekkelijk is en hoe jij jouw (toekomstige) volgers via jouw account een meerwaarde kunt bieden. Ga je voor mooie productfoto’s, tips en tricks, quotes, een ludieke blik achter de schermen of juist een combinatie van allemaal? Doe inspiratie op en neem zo af en toe eens een kijkje bij de concurrentie. Een goede balans tussen zowel informatie en interactie is key. Wat is jouw unique selling point?

Interactie: geven en nemen

Instagram is een platform van geven en nemen. Veel ondernemende Instagrammers zullen dan ook vaak een foto terug liken of jou terug volgen nadat jij dit hebt gedaan. Heel goed! Want: zo zorgen jullie beiden voor meer zichtbaarheid in de Instagram feeds van al jullie volgers. Het is dan ook belangrijk om deze interacties vaak en met regelmaat aan te gaan. Scroll iedere dag een paar keer door je feed heen, like en reageer of zoek de voor jou relevante doelgroep door het browsen van aan jou gerelateerde hashtags. Je kunt tegenwoordig zelfs iedere hashtag apart volgen. Zo val je op, vind je snel potentiële nieuwe volgers (of zelfs klanten!) en zul je jouw volgers aantal al snel zien groeien.

Ook super handig: zoeken op locatie! Zoek de interactie op met de Instagrammers bij jou in de buurt. Vooral erg interessant als je een lokaal bedrijf bent of diensten en activiteiten binnen een bepaalde regio aanbied.

Groei je Instagram brand

Hoe langer je deze interactie volhoudt, des te sneller zal het aantal mensen die jouw volgen groeien. Echte mensen, binnen jouw doelgroep of vakgebied, die wellicht een bijdrage aan jouw streven als ondernemer kunnen leveren. Hoe te gek is dat? En de cijfers liegen er echt niet om: ruim 4,1 miljoen van de Nederlanders zit al op Instagram en 2,1 miljoen maakt zelfs dagelijks gebruik van hun persoonlijke account.

Niet zo’n fan van het idee om constant naar je telefoon te turen? Ook via de Instagram website kun je actief aan jouw zichtbaarheid werken. Sterker nog, sinds dat Facebook Instagram overgenomen heeft kun je beide socials aan elkaar koppelen. Heel handig, want dit betekent dat je van al je ontvangen reacties op Instagram direct een notificatie ontvangt via de Facebook pagina van jouw product of bedrijf. En je kunt zelfs via Facebook reageren. Hoezo time consuming?

Vind de juiste tools

Helaas is het nog altijd onmogelijk om Instagram content vooraf in de app zelf in te plannen. Toch bestaan er een groot aantal tools om jouw Instagram bestaan en planning iets makkelijker te maken. Zo kun je in Hootsuite sinds eind januari berichten automatisch laten posten (mits je een bedrijfsprofiel hebt), Buffer jou een seintje laten geven wanneer je iets online moet zetten en geeft de UNUM app je de optie alvast de volgorde van jouw afbeeldingen uit te proberen voordat je ze daadwerkelijk in het echt op je account upload.

Geen idee hoe je überhaupt iets van het niveau grafisch hoogstandje neerzet? De zo goed als kant-en-klare templates van apps als Canva en Adobe Spark maken je het alleen maar gemakkelijk. Zo gemakkelijk zelfs dat je oude templates inclusief jouw logo of tagline kunt hergebruiken. En dat soms zelfs allemaal helemaal gratis.

Het runnen van een zakelijke Instagram account kan best een flinke uitdaging zijn. Toch is het tot een succes maken van jouw Instagram een zeker haalbaar doel. Zorg voor een organische groei, blijf goed zichtbaar en klanten zullen jou zeker weten vinden.

 

Blijf je graag op de hoogte van nog meer social media tips en tricks? Volg mij dan nu op Instagram of like Lief Media op Facebook.

Rieneke Honders

Blogger, freelance content creator en sinds 2015 eigenaar van Lief Media. Social media en online contentcreatie zijn al jaren mijn passie en graag deel ik dan ook mijn kennis en expertise. Op deze blog zul je alle ins and outs rondom mijn vakgebied vinden.

Geen reacties

Plaats een reactie